Dette kan du fikse ved å bytte ut hovedkortet.
Motstand i hjulet på din el-sparkesykkel?
Opplever du at hjulet ikke ruller fritt kan du gjøre følgende:
Hva er viktig å tenke på før du kjøper el-sparkesykkel?
Sparkfix er et verksted for elektriske sparkesykler, og har blitt godt kjent med de ulike modellene på det norske markedet.
Gjennom tre år i bransjen har vi snakket med mange kunder som har delt sine erfaringer om ulike modeller.
Vi har derfor laget denne hjelpeartikkelen for å bistå deg med å velge riktig el-sparkesykkel for ditt bruk.
Du bør undersøke følgende punkter før du kjøper en el-sparkesykkel.
Kraft
Rekkevidde
Optimal rekkevidde: Wh/10
Eksempel optimal rekkevidde: 36V10ah=360wh --> 36km optimalt
Rekkevidde ved blandet kjøring: 36km/2 --> 18 km rekkevidde.
Servicetid
El-sparkesykkel-bransjen har fortsatt en del useriøse forhandlere - dessverre. Undersøk før kjøp hvor lang ventetid du kan forvente dersom noe går galt med sparkesykkelen din. Det er ikke gøy å være uten sparkesykkel to måneder i løpet av en kort, norsk sommer.
Spør tidligere kunder om deres opplevelse og sjekk anmeldelser på forhandleren.
Kjørekomfort
Kjørekomfort avgjøres av noen forskjellige faktorer:
]]>
Sjekk hvilke her:
]]>
For å få forsikret el-sparkesykler må disse fylle kravene til Statens Veivesen for å være lovlige. De fleste sparkesykler er lovlige så lenge de ikke kan kjøre fortere enn 20 km/t (22 km/t). Noen av de største sparkesyklene er ikke lovlige uansett, fordi de ikke oppfyller størrelseskravene.
Har du kjøpt en sparkesykkel som er ulovlig og ønsker å sperre denne?
For å sperre sparkesykler må man i de fleste tilfeller bytte hovedkort, og i enkelte tilfeller kan de sperres via software. På noen modeller får vi tak i disse hovedkortene og kan bytte dette for deg. Dersom vi ikke får tak i hovedkortet for deg, kan du prøve å skaffe det selv- så bytter vi for deg.
Liste over modeller vi kan sperre/plombere
- Alle modeller fra Panter Mobility
- De fleste modeller fra Sparke.no
- E-wheels E2S V2 (Standard, long range, pro, pro long range, Max, Max Long range)
- Enkelte andre modeller (ta kontakt!)
Priser på sperring/plombering hos oss
Prisene varierer avhengig av modell/delekost. Noen modeller kan sperres for 390 kroner. Dersom man må bytte hovedkort kommer prisen på 490 kroner til 690 kroner + delekost.
]]>
Det er ikke noe helt enkelt svar på dette, men vi skal prøve å dele noen erfaringer som kan hjelpe deg med å ta en avgjørelse. Vi skal ta med noen fordeler og ulemper ved å ha punkteringsfrie/kompakte dekk og dekk med luft.
Luftfylte dekk er det som kommer originalt på de fleste sparkesykler. Anbefalt lufftrykk på elektriske sparkesykler er omtrent 3,0-3.5 bar.
Fordeler:
Ulemper:
Punkteringsfrie dekk
Fordeler:
Ulemper:
Vi i Sparkfix har både kjørt og jobbet med elektriske sparkesykler i snart 5 år. Av det vi har erfart avhenger valget litt av hva slags sparkesykkel man kjører. Dersom man kjører en sparkesykkel med standard størrelse, for eksempel en E-wheels E2S, Classywalk S200, Xiaomi M365, eller Sparke E9, har disse ofte litt begrensede dempesystemer. På disse el-sparkesyklene ligger ofte mesteparten av dempingen i forhjulet med luft. Merk at man vil miste dette dersom man bytter til punkteringsfrie dekk.
Oppsummering
Det er ikke noe rett og galt svar på hva som er best av luftfylte eller punkteringsfrie dekk. Vi i Sparkfix anbefaler luftfylte dekk så lenge det lar seg gjøre, da dette gir best kjørekomfort. Dersom man er uheldig og punkterer flere ganger kan det allikevel være enklest og greiest å bytte til helt solide punkteringsfrie dekk
]]>
Dersom sparkesykkelen har stått ubrukt i en lengre periode og ikke skrur seg på, kan batteriet være defekt. Litium- batterier bør lades opp jevnlig for vedlikehold. Har batteriet stått tomt i mer enn to måneder, kan det ofte bli overutladet.
Hva gjør man da?
Det første man kan gjøre er å sjekke om sparkesykkelen tar lading. Dersom man prøver å lade el sparkesykkelen og laderen lyser grønt, betyr det at batteriet ikke tar lading. Man må da bestille et nytt batteri slik at det kan byttes. Merk at prisen på et nytt batteri ofte starter på rundt 1000 kroner. Avhengig av hvor lenge man har hatt sparkesykkelen kan man vurdere om man velger å investere i dette eller kaste/gi bort sparkesykkelen.
]]>